Een systeem ontwikkelen om fraude bij de overheid te bestrijden: Marc bouwt het

Fraude, Overheid, Big Data, Consultancy

Fraude: het komt helaas nog te veel voor. Wellicht ben je zelf wel eens slachtoffer geweest van een datalek of erger zelfs: ben je opgelicht of ben je bestanden kwijtgeraakt aan een internetcrimineel. Deze criminelen zijn in alle branches actief. Zo ook bij de overheid. We zien dat digitalisering steeds groter wordt en daarom heeft de Wet digitale overheid zich aangediend. Deze wet moet fraude met burgerservicenummers tegengaan. En precies daarmee zijn wij IT’ers nu zo druk.

Wet digitale overheid

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft fraudebestrijding hoog op de agenda staan. Dat moet ook wel, want fraude komt nog veel voor. Dat willen we uiteraard niet met persoonsgegevens. Daarom is de Wet digitale overheid tot stand gekomen. Deze regelt dat Nederlandse burgers en bedrijven veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij de (semi)-overheid. Denk aan zorgverzekeraars, het RDW of DigiD. Om deze wetgeving in goede banen te leiden, heeft het Ministerie diverse Analisten in dienst die testen doen op mogelijke fraude. En ook huren ze ons in, vanuit de ICTU. Wij zijn een overheidsinstantie die IT-projecten uitvoeren voor Ministeries.

 

Grote kaartenbak

In mijn werk als Senior Software Consultant ontwikkel ik samen met mijn teamleden het platform dat straks ingezet moet worden als hulpmiddel voor fraudebestrijding. Zo slaan wij onder andere overheidsgegevens op in een heel grote kaartenbak die wij hebben ingericht. De analisten van het Ministerie kunnen dan vervolgens – aan de hand van patronen en big data analyses – data ophalen uit de systemen die wij bouwen om verdachte situaties te herkennen. Zo kunnen ze fraude tackelen.

 

Pseudoniemen

In de nieuwe situatie wordt het BSN-nummer van burgers beter beschermd. Je logt nu bijvoorbeeld bij je zorgverzekeraar in met je DigiD, die gekoppeld is aan het RDW omdat je een rijbewijs hebt. Of bij de Belastingdienst, omdat je belasting betaalt. In de nieuwe wetgeving mogen semi-overheidsinstellingen jouw BSN-nummer niet meer herkennen. In plaats daarvan maken ze gebruik van pseudoniemen. Zo staat persoon Jan misschien bij het RDW bekend als Piet, en bij de Belastingdienst als Klaas. Alleen het Ministerie daarboven kan alle gegevens herleiden tot een en dezelfde persoon, Jan in dit geval. Zo wordt het Ministerie overstijgend over andere instanties.

Mooie uitdaging

Het belangrijkste in ons werk is toch wel de kwaliteitsgarantie. Er wordt ontzettend veel getest, en dat moet ook wel met zo’n privacygevoelig stuk. De deadline is niet voor niets verzet. Ook de kwaliteit van de code is heel belangrijk. Juist die hoge eisen maakt het ook weer heel leuk. We hopen dat dit aan het eind van het jaar allemaal werkt. Het systeem moet dan zo’n 16 miljoen regels aan data per dag verwerken.

Zodra het project is afgerond gaan wij het project overdragen aan het Ministerie die het vervolgens op hun systemen in gebruik gaat nemen. Hierbij zal een stuk support gaan komen. Of ik daar een rol in ga krijgen is op dit moment nog onbekend. Maar anders komt er vast een ander mooi project op mijn pad!

Vorige
Vorige

Ouderwets programmeren of ontwikkelen? Dat is soms zo slecht nog niet!

Volgende
Volgende

Waarom .NET als Framework? Check hier de voordelen!