Klantcase-NS - Alvant

Klantcase NS

De website ns.nl is een belangrijk verkoopkanaal voor NS. Online verkoop wordt ook gestimuleerd, bijvoorbeeld doordat tickets online goedkoper zijn dan in de kaartautomaat. Het is dus belangrijk dat de website goed werkt en stabiel en betrouwbaar is. Sven van den Tweel was vanuit Alvant zo’n 2 ½ jaar als Java developer gedetacheerd bij NS.

De uitdaging

NS werkte al langer samen met Alvant. NS was op zoek naar een partij die de bestaande website in beheer kon nemen en kon doorontwikkelen. Er werd een team samengesteld met interne en externe experts. Begin 2019 werd Sven aangesteld om het bestaande team te ondersteunen bij het doorontwikkelen van het platform. “Er was een wens voor uitbreiding van het platform met bijvoorbeeld de mogelijkheid voor creditcardbetalingen en het inhouse brengen van de hosting.” Later zijn ook andere producten en toepassingen toegevoegd, waaronder de Spoordeelwinkel.nl die combitickets verkoopt voor bijvoorbeeld trein plus hotel, trein plus lunch of trein plus een evenement. De site werd oorspronkelijk door een externe partij gehost, maar doorontwikkelen van het platform bleek toen lastig. Daarom is de keuze gemaakt om inhouse te gaan hosten. “Daar ben ik de laatste periode van mijn opdracht bij NS vooral mee bezig geweest”, aldus Sven.

 

De oplossing

Het ontwikkelteam, bestaand uit interne en externe developers en testers, ontwikkelde diverse upgrades voor de website. Een van de producten die het team opleverde was de spoordeelwinkel. Sven: “Eerst was er sprake van om dit op een eigen platform te doen, maar omdat er ook treinkaartjes bij zitten en de functioneel beheerders al bekend waren met dit platform, is gekozen om dit onderdeel toe te voegen aan NS.nl. Extra uitdaging was wel dat het ging om heel andere productvormen zoals bijvoorbeeld een hotelovernachting of een lunch.” De website is ontwikkeld op het e-commerce platform Intershop.

 

De resultaten

De bestaande website is doorontwikkeld met oplossingen zoals de mogelijkheid om te betalen met creditcard. Sven: “Dit is bijvoorbeeld heel interessant voor toeristen die geen iDeal hebben.” Ook de mogelijkheid voor groepstickets is ontwikkeld en er zijn onderdelen uitgefaseerd. De grootste nieuwe toevoeging was de Spoordeelwinkel, geeft Sven aan. “We zijn hiervoor begonnen met kleinere combi’s met bestaande partners zoals Bakker Bart. Daarna zijn er steeds meer mogelijkheden bijgekomen zoals restaurants, hotels en attracties. Daar komen weer extra complicaties bij omdat het specifieke locaties zijn. Je moet soms werken met toegangscodes die bijvoorbeeld een Efteling zelf aanlevert of er moet een specifieke dag geboekt worden bij een hotel.”

Sven vond het een heel leuke opdracht. “Ik heb er een mooie tijd gehad, heb er veel geleerd. De samenwerking was ook erg leuk. Met sommige collega’s uit het team heb ik nog steeds contact.”

 

De technische kant

Sven werkte op deze opdracht onder andere met Java, Gradle, SpringBoot, REST endpoints, Angular, TypeScript, Oracle, Azure Cloud en ELK Stack.